direct naar inhoud van 5.3 Verkeerskundige aspecten
Plan: Bedrijventerrein Agrobaan fase 3 Ysselsteyn
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0984.BP11014-va01

5.3 Verkeerskundige aspecten


Interne verkeersstructuur

Ook de uitbreiding van het bedrijventerrein, fase 3, wordt via de Agrobaan ontsloten vanaf de Jan Poelsweg. Via deze weg wordt aangesloten op de Deurneseweg, de doorgaande hoofdweg. Deze reeds bestaande wegen vallen buiten het plangebied.

De rijbaanbreedte van een erfoegangsweg op bedrijventerreinen dient maximaal 6,50 meter te zijn. De huidige Agrobaan heeft een rijbaanbreedte heeft van 6,00 meter. Bij de aanleg van de Agrobaan is in het verleden reeds rekening gehouden met een eventuele uitbreiding van het bedrijventerrein. De Agrobaan zal dan ook als het ware worden verlengd met een rijbaanbreedte van 6,00 meter die zal worden aangelegd als een rondweg. Op deze manier wordt de toegang naar de individuele bedrijfskavels gewaarborgd en is tevens rekening gehouden met de bereikbaarheid door containerwagens. Daarnaast is in het ontwerp ook rekening gehouden met de op kavel 1070 aanwezig kast van KPN. De bereikbaarheid van deze kast neemt als gevolg van de aanleg ven de interne verkeersstructuur zelfs toe.

De toekomstig beoogde infrastructuur ten behoeve van de interne ontsluiting, is vastgelegd middels een verkeersbestemming.


Parkeren en laden en lossen

Op het bedrijventerrein Agrobaan Ysselsteyn zijn geen parkeervoorzieningen in de openbare ruimte voorzien. Dit betekent dat de parkeerbehoefte volledig dient te worden opgevangen op de percelen van de op het terrein gevestigde bedrijven. Ook het laden en lossen van goederen dient op de percelen zelf plaats te vinden. In de regels van dit plan is in de verschillende bestemmingsregels opgenomen dat met in acht neming van de vigerende bestemming en gelet op de geplande of reeds aanwezige functie(s) te allen tijden dient te worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein. Ten aanzien van het aantal te hanteren parkeerplaatsen kunnen de parkeerkencijfers uit de CROW publicatie 182 “Parkeerkencijfers - Basis voor parkeernormering” (CROW, Parkeercijfers - basis voor parkeernormering) als leidraad worden genomen. In de regels van dit plan wordt verwezen naar de bepalingen van deze publicatie, of een hiervoor in de plaats tredend document.

Naast voorliggend bestemmingsplan schrijft ook de gemeentelijke bouwverordening voor dat indien de omvang of bestemming van een gebouw daartoe aanleiding geeft, ten behoeve van het parkeren of stallen van auto’s in voldoende mate ruimte moet zijn aangebracht in, op of onder het gebouw of op het onbebouwde terrein dat bij het gebouw behoort. Een soortgelijke bepaling is tevens ten aanzien van laden en lossen opgenomen. Bij het verlenen van bouwvergunningen dient derhalve tevens op grond van de bouwverordening nadrukkelijk met dit aspect rekening gehouden te worden. Gezamenlijk vormen het voorliggend bestemmingsplan en de gemeentelijke bouwverordening een afdoende instrumentarium om een zorgvuldig en effectief parkeerbeleid te kunnen voeren.